Greenwashing
Walczymy z greenwashingiem (ekościemą), aby firmy zaczęły przedstawiać nam rzetelne i wiarygodne informacje na temat swojego wpływu na środowisko.
Walczymy z greenwashingiem (ekościemą), aby firmy zaczęły przedstawiać nam rzetelne i wiarygodne informacje na temat swojego wpływu na środowisko.
Kupujący, inwestujący i rządzący coraz częściej oczekują od firm dbałości o środowisko i klimat. Greenwashing pozwala firmom sprawiać wrażenie społecznie odpowiedzialnych bez podejmowania realnych zmian w swojej działalności.
Rosnąca fala greenwashingu odwraca uwagę opinii publicznej od szkód, jakie wyrządzają te firmy, i utrudnia otwartą debatę publiczną na temat zmiany klimatu oraz degradacji środowiska.
Dlatego działamy. Wykorzystujemy prawo, aby powstrzymywać firmy przed wprowadzaniem konsumentów i konsumentek w błąd w kwestii dbałości o ekologię i zrównoważony rozwój.
Greenwashing (ekościema) nie jest niczym nowym, ale przybrał na sile, odkąd znacznie zwiększyło się zainteresowanie konsumentów i konsumentek produktami wytwarzanymi w sposób odpowiedzialny ekologicznie i społecznie. Podczas decyzji zakupowych ludzie coraz częściej biorą pod uwagę kwestie ochrony środowiska. Firmy mają więc realną zachętę finansową, aby sprawiać wrażenie zrównoważonych i świadomych społecznie.
Greenwashing polega na tym, że firma wykorzystuje reklamę i komunikację zewnętrzną, aby sprawiać wrażenie bardziej przyjaznej dla klimatu i środowiska niż jest w rzeczywistości. Jest to również technika stosowana przez niektóre firmy, aby odwrócić uwagę konsumentów od faktu, że ich model biznesowy i działania w rzeczywistości powodują wiele szkód środowiskowych.
Mylące przekazy można znaleźć reklamach, materiałach sponsorowanych, przekazach marketingowych, w mediach i na portalach społecznościowych.
ClientEarth dąży do trwałego i systemowego wyeliminowania greenwashingu z branży węglowej. Polska branża węglowa uporczywie używa przedrostka „eko” w odniesieniu do węgla, paliwa kopalnego, którego spalanie szkodzi zdrowiu i przyczynia się do zmian klimatu. Dowiedz się więcej klikając w poniższy link.
Zapoznaj się z wynikami badania, które na nasze zlecenie wykonała pracownia Kantar.
Musimy krytycznie przyglądać się reklamom i przekazom, w których podkreślane są aspekty ekologiczne produktu lub usługi. Niestety często mamy do czynienia z greenwashigiem, czyli wprowadzaniem konsumentów i konsumentek w błąd.Kamila Drzewicka , radczyni prawna, program Czyste Powietrze