ClientEarth
21 lutego 2025
W styczniu 2023 r., wraz z naszymi partnerami, pozwaliśmy firmę Danone za nieprzestrzeganie obowiązku zachowania należytej staranności zakresie tworzyw sztucznych.
Danone to francuska firma będąca właścicielem znanych międzynarodowych marek, takich jak Evian, Activia i Volvic. Twierdziliśmy, że wykorzystanie tworzyw sztucznych przez firmę jest sprzeczne z prawem francuskim, które wymaga od firm uznania i odniesienia się do wpływu ich działalności na środowisko, zdrowie i prawa człowieka.
We wrześniu 2023 r. sąd skierował strony do mediacji pod kierunkiem niezależnego mediatora. Rok później osiągnęliśmy porozumienie z Danone.
Porozumienie to zaowocowało czterema zobowiązaniami ze strony Danone:
1. Zaktualizowanie zagrożeń związanych z wykorzystaniem tworzyw sztucznych w swoim planie zachowania należytej staranności (jest on kluczowym wymogiem francuskiego prawa dla firm powyżej pewnej wielkości).
2. Wzmocnienie polityki łagodzenia i zapobiegania ryzyku związanemu ze stosowaniem tworzyw sztucznych, w szczególności wdrożenie przez Danone rozwiązań w zakresie ponownego użycia.
3. Publikacja śladu plastikowego (plastic footprint)
4. Odbywanie corocznych spotkań między ClientEarth i naszymi partnerami a Danone w latach 2025-2027.
W ramach mediacji Danone zaktualizował swój plan zachowania należytej staranności. Wskazuje on teraz również, że stosowanie tworzyw sztucznych, w szczególności w opakowaniach, może generować istotne ryzyko „dla wody, powietrza, gleby, klimatu, praw człowieka i zdrowia”, w szczególności ryzyko związane z obecnością wrażliwych substancji (podatnych na migrację) w tworzywach sztucznych. Potencjalny wpływ zanieczyszczenia plastikiem, w tym mikroplastikami, na zdrowie ludzi jest przedmiotem badań, których postępy i wyniki Danone uważnie śledzi.
Żyjemy w czasach nadmiaru tworzyw sztucznych. Globalna ilość odpadów z tworzyw sztucznych prawie się podwoiła w latach 2000-2019 i może się potroić do 2060 roku.
Jest to problem, ponieważ:
Aby chronić ludzi i przyrodę, należy ograniczyć zużycie plastiku na wszystkich poziomach społeczeństwa, a firmy mają w tym do odegrania ważną rolę.
Francuska ustawa o obowiązku zachowania należytej staranności to przełomowe prawo, które zostało przyjęte w odpowiedzi na tragedię Rana Plaza - zawalenie się fabryki tekstyliów w Bangladeszu w 2013 roku. W jej wyniku zginęło ponad 1000 osób. Odkrycie w gruzach metek znanych marek odzieżowych poruszyło opinię publiczną. Do czasu przyjęcia ustawy, firmy nie były pociągane do odpowiedzialności za to, co dzieje się w ich łańcuchach wartości.
Teraz jednak, na mocy tej ustawy, firmy zatrudniające ponad 5000 pracowników we Francji lub 10 000 pracowników we Francji i zagranicznych spółkach zależnych, muszą publikować coroczny „plan zachowania należytej staranności”. Powinien on identyfikować zagrożenia środowiskowe i społeczne wynikające z działalności firmy oraz jej spółek zależnych, dostawców i podwykonawców na całym świecie. Plany te muszą obejmować środki łagodzące i zapobiegawcze dostosowane do wagi tych zagrożeń, a także sprawozdanie z wdrożenia tych środków.
Link do oryginalnej treści komunikatu w języku angielskim